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Piazzola

Libertango Astor Piazzolla – Arrangement with dancers

Libertango – from the argentinian composer Astor Piazzolla

Zum Stück Libertango selber

Libertango is a composition by tango composer Ástor Piazzolla, recorded and published in 1974 in Milan. The title is a portmanteau merging „Libertad“ (Spanish for liberty) and „Tango“, symbolizing Piazzolla’s break from Classical Tango to Tango Nuevo. Two of his most popular compositions are Libertango und Adios Nonino. Piazzolla was born in Mar del Plata 1921 and died in the age of 71 in Buenos Aires.

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Libertago – Piazzolla

Tango Nuevo

Piazzolla was born in Mar del Plata, Argentina, in 1921, the only child of Italian immigrant parents, Vicente „Nonino“ Piazzolla and Asunta Manetti. His paternal grandfather, a sailor and fisherman named Pantaleo (later Pantaleón) Piazzolla, had immigrated to Mar del Plata from Trani, a seaport in the southeastern Italian region of Apulia, at the end of the 19th century. His mother was the daughter of two Italian immigrants from Lucca in Tuscany.
In 1925 Astor Piazzolla moved with his family to Greenwich Village in New York City, which in those days was a violent neighbourhood inhabited by a volatile mixture of gangsters and hard-working immigrants. His parents worked long hours and Piazzolla soon learned to take care of himself on the streets despite having a limp. At home he would listen to his father’s records of the tango orchestras of Carlos Gardel and Julio de Caro, and was exposed to jazz and classical music, including Bach, from an early age. He began to play the bandoneon after his father spotted one in a New York pawn shop in 1929.
After their return to New York City from a brief visit to Mar del Plata in 1930, the family moved to Little Italy in lower Manhattan. In 1932 Piazzolla composed his first tango, „La Catinga“. The following year he took music lessons with the Hungarian classical pianist Bela Wilda, a student of Rachmaninoff who taught him to play Bach on his bandoneon. In 1934 he met Carlos Gardel, one of the most important figures in the history of tango, and played a cameo role as a paper boy in his movie El día que me quieras.

Gardel invited the young bandoneon player to join him on his tour.nMuch to Piazzolla’s dismay, his father decided that he was not old enough to go along. The disappointment of being forbidden to join the tour proved to be fortunate, as it was on this tour in 1935 that Gardel and his entire orchestra perished in a plane crash. In later years, Piazzolla made light of this near miss, joking that if his father had not been so careful, Piazzolla would be playing the harp rather than the bandoneon.

Libertango von Astor Piazzolla – Arrangement

Der Libertango von dem argentinischen Komponisten Astor Piazzolla

Zum Stück Libertango selber

Bei dem Stück Libertango handelt es sich um eine Komposition von Astor Piazzolla. Aufgenommen und publiziert wurde es 1974 in Milan. Das Wort Libertango setzt sich zusammen aus „Libertad“ (spanisch für Freiheit) und „Tango“. Symbolisch steht es für Piazzolla´s Stilwende vom klassischen Tango zum Tango Nuevo. Zwei seiner bekanntesten Kompositionen sind der Libertango und Adios Nonino. Piazzolla wurde 1921 in Mar del Plata geboren und verstarb im Alter von 71 Jahren in Buenos Aires. Hin und wieder verweilte Piazzolla in Punta del Este, wo er komponierte wenn er nicht auf Hai-Jagd war.

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Libertago – Piazzolla

Der Tango Nuevo

Seine Kompositionen eines Tango Nuevo, die ab 1955 nach seiner Rückkehr nach Argentinien entstanden, sind als Konzertmusik angelegt und somit „nicht tanzbar, zumindest nicht im herkömmlichen Sinne. Sie fordern vielmehr zum konzentrierten Hören auf. Piazzolla entwickelte den Tango weiter und assimilierte für diesen Zweck höchst unterschiedliche Einflüsse.“ Anstelle der immer gleichen Wiederholung der vorhersehbaren rhythmischen Muster, dem Rückgriff auf das vertraute harmonische Vokabular und den einfachen Formen des traditionellen Tango modernisierte Piazzolla den Tango, indem er durch Rückgriff auf die europäische Kunstmusik, die argentinische Folklore und den Jazz seine Form veränderte und seine Rhythmen modifizierte.

Er verwendete den Kontrapunkt und die Fugenform. Zudem griff er auf harmonische Neuerungen und die Tonsprache von Béla BartókSergei ProkofjewIgor Strawinsky und Heitor Villa-Lobos zurück, womit ihm Dissonanzen, kantige Melodien und fortschrittliche formelle Konzepte zur Verfügung standen. Unter Rückgriff auf den Progressive Jazz und den Third Stream entstanden auch Konzepte, um den Improvisationsanteil in seinen Kompositionen zu strukturieren (etwa auf dem Album Summit mit Gerry Mulligan). Ab 1974 wanderte sogar die Elektronische Musik in seine Kompositionen ein. Dennoch verlor Piazzollas Tango Nuevo nie das Romantische und die Leidenschaft, Dramatik, Erotik und Heftigkeit des traditionellen Tango, so dass stets der Tango spürbar bleibt. Dies wird zwar verstärkt durch den Rückgriff auf die charakteristischen Klangfarben der Violine und des Bandoneons (dessen Spieltechnik Piazzolla perfektionierte), ist aber auch in Interpretationen ohne Bandoneon zu erfahren.

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